Stowarzyszenie na rzecz szkoły w Lubiewie „Szkoła z pomysłem” otrzymało dotację od Fundacji PZU na realizację projektu INTEGRACJA SENSORYCZNA TO METODA FANTASTYCZNA. Dzięki temu w Zespole Szkół w Lubiewie odbywają się dodatkowo 3 godziny tygodniowo zajęcia z psychologiem, panią Marceliną Różycką oraz 4 razy w tygodniu terapia integracji sensorycznej prowadzona przez terapeutów SI Karolinę Przybysz i Ewę Weyna. Dodatkowo z otrzymanych funduszy doposażona zostanie pracownia SI.
Integracja sensoryczna w naszej szkole
Od 2012 roku w naszej szkole funkcjonuje pracownia integracji sensorycznej. Diagnoza, a następnie terapia prowadzona jest przez wykwalifikowanych terapeutów SI Karolinę Przybysz oraz Ewę Weyna, które posiadają certyfikaty Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej.
Co to jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna to proces dzięki, któremu mózg odbiera informacje ze wszystkich zmysłów, segreguje, rozpoznaje, interpretuje i łączy ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami oraz odpowiada adekwatną reakcją.
Terapia integracji sensorycznej SI
Terapia integracji sensorycznej może być prowadzona wyłącznie przez certyfikowanego terapeutę, a jej podstawą jest diagnoza.
Terapia integracji sensorycznej określana jest jako „naukowa zabawa”. Podczas sesji dziecko huśta się w hamaku, toczy w beczce, jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce. Przez zabawę przyjemną i interesującą dla dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań.
Terapia SI nie jest uczeniem konkretnych umiejętności (np. jazda na rowerze, pisanie, czytanie), ale usprawnianiem pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju tych umiejętności.
Integracja sensoryczna nie zastąpi rzeczywistej edukacji, może natomiast poprawić uczenie się i sprawić, że będzie ono łatwiejsze.
Terapia odbywa się w sali specjalnie do tego przystosowanej i wyposażonej w odpowiednie przyrządy.